Tuesday, January 27, 2009

Ujian & Ubatnya

Sesungguhnya solat dan membaca al-Quran itulah ubat yang paling mujarab jika diuji dengan ujian yang berkaitan dengan hati dan perasaan. Dulu masa study aku ni taat jugak dalam bab-bab solat (alhamdulillah cukup 5, yang aku maksudkan di sini aku buat solat-solat sunat), puasa sunat dan membaca al-Quran. Lebih-lebih lagi bila nak exam dan bulan puasa. Bukan nak menunjuk dalam blog ni, tapi aku cuba nak berkongsi sesuatu dengan kawan-kawan yang membaca. Start je aku bekerja, dah pegang wang sendiri dan bolehlah dikatakan hidup selesa walaupun tak mewah, aku mula lupa. Hati memang terdetik dan terkenang kelapangan aku melaksanakan ibadah. Tapi keseronokan duniawi dan bertambah pula alasan penat bekerja membuat aku berfikir tapi lupakan, berfikir lagi tapi lupa lagi…Balik kerja dah penat, lepas solat aku terus tidur. Hujung minggu kalau tak ada kerja tambahan, aku habiskan dengan tidur (sekarang masih amalkan, nanti aku beritahu alasannya), malam keluar karaoke (sorang-sorang pun aku jalan…!), kalau ada kawan-kawan aku lepak sampai lewat malam, kalau cuti panjang sikit aku pergi JB, Melaka, KL, sampai ke Kelantan, Pulau Pinang…Macam tak ada penghujungnya keseronokan aku tu sampai satu masa aku terasa ada yang hilang dalam diri aku. Bahagia! Kebahagiaan itu aku rasa makin terkikis dari diri aku. Aku cuba istilahkan bahagia itu dalam bentuk seronok yang aku cipta di dunia tapi tak jumpa. Adakah aku tak bahagia sedangkan ada ketika aku sudah berteman istimewa? Pun tidak! Beberapa kali aku mencuba, ia hilang…Bak kata orang, tak ada jodoh! Nah…itulah bahagia yang tidak kekal! Duit gaji aku pun rasanya makin tak seronok dibelanjakan. Aku buat kereta tapi aku tak bahagia walaupun kereta aku dah cantik…Kenapa? Dah 2-3 kali aku kemalangan (kecil je) dan bahagia yang cuba aku terjemahkan pada kereta aku tu pun tak kekal. Aku beli baju cantik-cantik, mekap beratus RM…Pun tak bahagia…Orang kata aku makin hari makin cantik di tempat kerja (ops…! aku bukan perasan ya, baca sampai habis dulu), tapi hati aku? Aku tak bahagia pun… Sampailah satu masa, ketika itu penangan cinta tak kesampaian, aku ambil wuduk sujud di depan-Nya setelah aku berhari-hari berendam airmata memujuk hati sendiri dan cuba mengharapkan kehadiran teman-teman di sisi. Sehabis solat, aku baca al-Quran memulakan apa yang aku terkoma bertahun-tahun! Inilah ubatnya! Alhamdulillah, Allah masih sayangkan aku. Dia tetap melindungi aku dari berbuat sesuatu yang merosakkan. Dialah teman sejati yang sepatutnya aku rujuk setiap masa. Dan kini, tak apalah kalau aku patah hati angkara cinta ke, hilang kawan ke, tak cukup duit ke…Yang pasti hati aku sentiasa percaya, Allah tetap ada dengan aku dan percaya dengan janji-janjiNya…So kawan-kawan, aku bukan nak berdakwah. Tapi, cubalah sendiri… Wassalam

No comments:

Post a Comment