Monday, May 25, 2009

Kenal tak?

Suatu hari aku telah menemani seorang kawan yg ingin mendaftar di sebuah universiti swasta utk melanjutkan pelajarannya di peringkat Master secara pembelajaran jarak jauh (PJJ). Aku pun menyibukkan diri mengikutinya mendengar taklimat ringkas daripada seorg pegawainya yang merupakan seorg wanita dlm lingkungan usia 30an dan dengarnya masih bergelar Cik. Penuntut-penuntut yang baru berdaftar utk Master ni kebanyakkan dalam usia 30an ke atas dan berbilang kaum. Dan sudah pasti mereka ini terdiri daripada org2 yang sedang bekerja kerana masakan mereka mengambil PJJ, ye tak?
Namun begitu, aku kurang gemar cara taklimat yg disampaikan pegawai terbabit seolah-olah org2 yg ditaklimatkannya itu bdk lepasan SPM yg ingin sambung pelajaran di peringkat Degree/Diploma. Beliau ada mengingatkan penuntut2 ini agar menghormati pensyarah2 yg berada di situ dgn panggilan 'Puan', 'Encik', 'Doktor' atau 'Prof' (sekiranya pensyarah sudah mempunyai gelaran) dan memberi contoh dgn nada cynical di mana ada penuntut yang memanggil 'kakak' kpd salah seorg pensyarah di situ. Masalahnya sekarang, sepanjang taklimat tak pula beliau meletakkan gambar pensyarah2 bersebelahan nama2 mereka ketika itu. Bagaimana penuntut2 ini dapat mengenali pensyarah2 terbabit seterusnya tak terkhilaf memanggil mereka 'kakak', 'abang', 'makcik', 'pakcik' dsbg?
Ini mengingatkan aku sebuah cerita 'The Devil Wears Prada' di mana Bosnya mengarahkan 2 org pembantu peribadinya menghafal nama serta wajah VVIP yg dijemput menghadiri parti sosialitenya. Dia memberikan beberapa buah buku yg tertera gambar, nama, pangkat, kerjaya serta syarikat yg dipunyai VVIP itu secara detail kpd pembantu-pembantunya itu seterusnya dpt membantu Bosnya itu sekiranya dia terlupa nama VVIP jemputannya itu akibat terlalu ramai atau baru pertama kali bertemu. Dgn itu, jemputannya menjadi lebih selesa dan bangga krn dikenali oleh si Bos yang merupakan editor sebuah majalah fesyen terkemuka di situ. Ya, sekurang-kurangnya si Bos dlm cerita itu mengurangi kekalutan dan seorg yg berakal utk dihormati.
Dan kita pun, walau mungkin tak mengenali seseorg, panggillah dgn panggilan yg elok dan kena dgn tempatnya. Contohnya di kawasan tempat kerja kerajaan atau swasta (ketika waktu bekerja), panggillah 'Encik' atau ' Puan' kpd manusia-manusia di kawasan tersebut apalagi mereka ini berpakaian kerja yg kemas. Kalau di kawasan awam pula seperti di pasar dsbg, panggillah 'kakak' atau 'encik' (lelaki bahaya sikit kalau dipanggil 'abang', nnt tiba2 jadi miang!) dan 'makcik' & 'pakcik' bg golongan yg berusia 50 ke atas. Sekurang-kurangnya mereka berasa selesa walaupun mungkin mereka ini golongan VIP. Bg wanita andalusia (anak dara lanjut usia), mungkin kita takut terpanggil Puan ketika baru pertama kali jumpa seterusnya membuatkannya hati terguris. So, mana-mana wanita yg nampak muda lagi (dlm lingkungan 30an ke bawah), mulakan dgn panggilan 'Cik'. Kalau dia dah kawin, dia akan betulkan panggilan menjadi 'Puan' seterusnya tersenyum kerana menyangka muka muda&cun lagi! Cuba kalau kau org panggil 'Puan' kpd andalusia ini, pasti mereka akan sakit hati dan dgn nada geram, muka kelat akan membetulkan panggilan menjadi 'Cik'.
Itu je beberapa panduan dlm mengenali manusia yg kita tak tahu apa pangkatnya disebabkan Malaysia ini banyak betul org yg berpangkat! Bagi yg berpangkat tetapi terkena panggilan yg tak sepatutnya, open mindedlah especially kpd yg baru pertama kali jumpa dgn anda. Kalau nak org panggil yg baik2 dgn pangkat anda, buat iklan kat suratkhabar atau papan kenyataan di mana semua rakyat Malaysia kenal siapa anda, ya? Dan kalau nak menegur org utk membetulkan silapnya, tegurlah dgn cara diplomasi sesuai dgn keadaan, umur dan pemikirannya. Sekian..

No comments:

Post a Comment